Haluaisitko olla kärsivällisempi kasvattaja?


Kuulostaako tutulta:

Oikeastaan olet tosi hyvä vanhempi. Olet kuitenkin arjen seassa toisinaan niin väsynyt ja stressaantunut, että se kaatuu kärsimättömyytenä lasten niskaan. Nolottaa jos tulet huutaneeksi lapsille, mutta aina et oikein osaa (ja jaksa) parempaakaan. On iltoja, jolloin lasten nukkumaan mentyä lupaat itsellesi, että huomenna olet paremmin läsnä, komennat ja kiukkuat vähemmän. Toisinaan se meneekin niin – hurraa! Usein kuitenkin huomaat, että pelkällä päättämisellä kärsivällisenä pysyminen ei selkeästikään onnistu.

Eikä sen pidäkään pelkällä päättämisellä onnistua. Kärsivällisyys ei nimittäin ole ominaisuus eikä valintakysymys, vaan nippu taitoja sekä mielentila, joissa niitä taitoja pystyy hyödyntämään.

Kärsivällinen kasvattaja 2.0 on kuuden viikon matka omaan hyvinvointiin
ja kärsivällisempään lastenkasvatukseen.

Ensimmäiset kolme viikkoa syvennymme treenaamaan niitä taitoja, jotka auttavat pääsemään kärsivälliseen mielentilaan. Jälkimmäiset kolme viikkoa harjoittelemme asioiden katsomista lapsen näkökulmasta, vuorovaikutustaitoja, sekä arjen helpottamista.

Olen itse saanut paljon uusia oivalluksia kurssilta ja eväitä kohdata arjen haasteita rakentavalla tavalla. -Kurssilainen, kevät 2017

Kenelle kurssi on tarkoitettu?

Kärsivällinen kasvattaja 2.0 on tarkoitettu sinulle, jos yksi tai useampi näistä piirteistä pitää paikkansa:

  • haluat oppia olemaan paremmin läsnä itsellesi ja lapsillesi
  • elät lapsiperheen ruuhkavuosia ja tiedät, että sinun olisi hyvä pitää itsestäsi parempaa huolta
  • kaipaat konkretiaa, tukea ja muistutuksia kärsivällisyyden opetteluun
  • sinulla on usein kysymyksiä lasten kasvattamiseen ja arjen solmukohtiin liittyen, ja kaipaisit paikkaa jossa niihin kysymyksiin saisi vastauksia
  • olet kyllästynyt ”se vain kerjää tolla huomiota, oo niinkuin et huomaisikaan” -tyyppisiin lastenkasvatusvinkkeihin, mutta et oikein keksi muutakaan ratkaisua kun lapsen käytös tuntuu hankalalta tai rasittavalta
  • tiedät hyvin, mitä konfliktitilanteissa olisi fiksua ja kunnioittavaa tehdä, ja tarvitset apua sen treenaamiseen ja soveltamiseen käytännön tilanteissa
  • olet tottunut ensin huomioimaan kaikkien muiden tarpeita ja olet siihen aika kypsä
  • haluaisit lapsen muiden kasvattajien kanssa opetella perheelle yhteistä, lempeämpää kasvatuslinjaa, mutta livekurssille meneminen samaan aikaan on lastenhoidon järjestymisen takia vaikeaa tai mahdotonta
  • tiedät, että sinulla on rima aika korkealla oman vanhemmuuden suhteen, ja armollisuuden ja itse-empatian harjoittelu tekisi ihan hyvää

 

Kurssin teemat

Joka viikko kurssilla syvennytään yhteen teemaan videoiden, meditaatioiden, päivittäisten sähköpostien, FB-ryhmän keskustelujen sekä omien harjoitusten myötä.

Viikkoteemat:

  1. Omat tunteet ja tunnekuohun rauhoittaminen
  2. Omat tarpeet ja niiden huomioiminen
  3. Odotukset
  4. Lapsen näkökulma
  5. Vuorovaikutus ja konfliktinratkaisu
  6. Ympäristö ja arki

Kurssiin kuuluu

  • Kuuden viikon ajan päivittäiset sähköpostit, joissa on linkit videoihin ja meditaatioihin, harjoituksia, kysymyksiä ja tehtäviä
  • 2-3 10-30 min pituista videoluentoa viikoittain
  • 1 meditaatio (mp3) / viikko
  • Suljetun FB-ryhmän, jossa vastaan kysymyksiin joka viikko, ja jossa rohkaisen kurssilaisia kysymään askarruttavia asioita sekä jakamaan onnistumisiaan
  • Tulostettava pdf-työkirjan, johon teet kurssin mittaan muistiinpanoja ja harjoituksia
  • Vapaaehtoiset parikeskustelut, joissa tulet kuulluksi ja harjoittelet kuuntelemista

Kurssilla oli tosi paljon hyödyllisiä osioita. Koin päivittäiset meditaatiot suureksi avuksi omien tunteiden reflektoinnissa. Kurssivideoilla oli runsaasti tietoa, joka antoi aihepiiristä syvällisempää ymmärrystä. Facebook-ryhmä puolestaan auttoi pitämään kurssin aktiivisena mielessä ja motivoi tekemään päivittäisiä tehtäviä. -Kurssilainen, kevät 2017

Miten kurssi auttaa sinua?

Kärsivällinen kasvattaja 2.0 auttaa sinua opettelemaan päivittäisiä rutiineja, jotka tukevat omaa hyvinvointiasi sekä vahvistavat suhdettasi lapseesi. Opit kärsivällisemmäksi sekä itseäsi että lastasi kohtaan. Saat päivittäisiä muistutuksia arjen keskelle, videoluentoja, vertaistukea sekä mahdollisuuden kysyä askarruttavia asioita ja juhlistaa onnistumisiasi joka viikko. Saat tsemppausta ja empatiaa niihin päiviin, kun onnistumiset on laskettavissa yhden käden sormilla (ja yksi niistä on se, että sait hampaat pestyä aamulla), koska niitäkin päiviä kuuden viikon aikana varmasti tulee.

Kurssilla opittujen taitojen ansiosta voit löytää elämääsi esimerkiksi seuraavanlaisia asioita:

  • Parempaa päivittäistä hyvinvointia
  • Parempi, läheisempi suhde omiin lapsiin ja omaan itseen
  • Enemmän iloa perhe-elämästä
  • Aikaa (ja hermoja) säästyy, kun konfliktitilanteet saa ratkaistua tehokkaasti ja kunnioittavasti eikä päädytä pitkittyneisiin huutoraivari-pattitilanteisiin.
  • Rahaa säästyy, kun kriisejä ei tarvitse ratkoa ostamalla leluja tai herkkuja (we’ve all been there).
  • Arkielämän lisäksi myös erityispäivinä, reissussa jne. on kivempaa, vaikka välillä tulisikin jännityskiukkuamista – aikuiselta tai lapselta. <3
  • Perheen sisäinen yhteisymmärrys ja rakkaus kasvavat

Kurssista on hyötyä sekä omaan että lasten hyvinvointiin! -Kurssilainen, kevät 2017

Kärsivällinen kasvattaja 2.0 - seuraava kierros!
Jos haluat sähköpostiisi tiedon, kun seuraava Kärsivällinen kasvattaja 2.0 -kurssi on käynnistymässä, laita nimesi allaolevaan lokeroon. Saat samalla sähköpostiisi Kärsivällisempi aamu -minikurssin, joka auttaa kohti rauhallisempia, miellyttävämpiä aamuja. Liityt myös Lupa olla minä -kirjeen tilaajaksi ja saat viikoittain sähköpostiisi vinkkejä ja tukea kohti kärsivällisempää, hyvinvoivampaa perhearkea.
Sähköpostiosoitteesi on turvassa. <3

 

Kysymyksiä Kärsivällinen kasvattaja 2.0 -kurssista

Tykkäsin kurssin formaatista – etäkurssiksi siinä oli yllättävän paljon elementtejä, jotka auttoivat ylläpitämään omaa aktiivisuutta (mm. Facebook-ryhmä ja päivittäiset sähköpostit). Olen aiemmin osallistunut toiselle vastaavanlaiselle kurssille, jonka sisältö jäi mielestäni köykäisemmäksi ja jonka suorittaminen jäi enemmän oman muistamisen varaan. Tämä etäkurssi ei tuntunut lainkaan niin ”etäiseltä”. 🙂 Mukavaa oli sekin, että kurssin vetäjä oli niin aktiivisesti mukana keskusteluissa. -Kurssilainen, kevät 2017

On ruuhkavuodet ja kiireinen arki, mitä jos en ehdi tehdä kurssitehtäviä?

Oi, arki ja kiire. Kyllä. Tuntuu välillä siltä, että hyvä kun ehtii vessassa käydä. Ja erityisesti kiireen ja ruuhka-arjen keskellä itsestä huolehtiminen ja muut kärsivällisyystaidot ovat erityisen tärkeitä. Ruuhkainen elämä sujuu paljon kivemmalla virtauksella, kun itsellä on energiaa ja jaksamista ja kaikki perheenjäsenet kokevat tulevansa kuulluiksi, nähdyiksi ja kunnioitetuiksi. Kärsivällisyystaidot itse asiassa säästävät aikaa ruuhka-arjessa, kun räkä-poskella-kriisit (aikuisen tai lapsen) saa joko ennakoitua tai sitten käsiteltyä rakentavasti heti alkuun.

Päivittäisenä tehtävänä on löytää aikaa yhdelle 5-10 min mittaiselle harjoitukselle ja kirjoittaa siitä muutama sana muistiin. Viikon mittaan näiden harjoitusten tueksi voi halutessaan esimerkiksi katsoa tai kuunnella videoluentoja (yhteensä noin tunnin verran per viikko), pohtia mikä on ollut viikon harjoituksessa vaikeaa ja kirjoittaa kysymyksensä kurssin Facebook-ryhmään, miettiä missä on viikon aikana onnistunut.

Kaikki kurssin tehtävät ja materiaalit tähtäävät siihen, että innostut ja motivoidut tekemään päivän 5-10 min harjoituksen silloinkin, kun se tuntuu hankalalta. Kurssi on myös täysin syyllisyysvapaa vyöhyke – jos jotain jää väliin, niin joka päivä on lupa ja kutsu aloittaa puhtaalta pöydältä alusta harjoituksen kanssa.

Jos löydät päivästäsi kaksikymmentä minuuttia, jotka pystyt omistamaan itsestä huolehtimisen ja kärsivällisyystaitojen opetteluun, niin voit osallistua kurssille. Ja jos on vaikeaa löytää kaksikymmentä minuuttia päivässä itsestä huolehtimiseen, niin sekin on hyvä opettelun kohde: mistä löytäisin viisi minuuttia siihen, että istun ja hengitän ja kuulostelen, mitä kuuluu keholle, tunteille ja ajatuksille? Sekin auttaa. <3

 

Onko kurssilla ”tee näin, sano näin” -listoja? Sellaiset helpottaisivat arkea kun tietäisi aina, mitä sanoa.

Tee näin -listat ovat kauhean käteviä, jos niiden pohjalta muistaa toimia. Jos mielentila on kuohuksissa, on ihan sama kuinka monta kikkakolmosta muistaa. Itse asiassa jos suututtaa ja ärsyttää ja tietää, että pitäisi toimia toisin, niin helposti sekin alkaa hävettää ja sitten on vielä pahempi tunnekuohu. Vasta rauhallisessa ja myötätuntoisessa mielentilassa voi olla aidon kärsivällinen, ja vasta silloin niistä lauselistoista voi olla hyötyä.

Paitsi että jokainen tilanne on niin omanlaisensa, että tällaisella kurssilla on mielestäni turhaa myöskään opetella mitään “jos lapsi sanoo X, niin sano sinä Y” -vuorosanoja.

Ensinnäkään kukaan meistä ei pysty ennakoimaan kaikkia mahdollisia “lasta ärsyttää, koska hän olisi halunnut että kukkaruukut ovat toisessa järjestyksessä” -tilanteita. Ja vaikka osaisimmekin, niin siitä tulisi satojen sivujen repliikkilista, jonka opetteluun sitten vasta kuluisikin aikaa.

Paljon nopeampaa ja näppärämpää on opetella muutama selkeä periaate, joita voi soveltaa tilanteesta riippumatta. Niitä sovelluksia sitten toki pohditaan ja niistä keskustellaan kurssin mittaan Facebook-ryhmässä, eli esimerkkejäkin erilaisista tilanteista tulee kurssin myötä ihan riittämiin.

Mutta entäs jos olenkin aina kärsivällinen, niin pelottaa että lapset sitten kohtelevat minua kynnysmattona ja marssivat minun ylitseni?

Tätäkin opetellaan kurssilla. Miten omat tarpeet ja lasten tarpeet sovitetaan yhteen niin, että kaikki voivat hyvin? Aidossa kärsivällisyydessä ei ole kyse siitä, että patoan omat tunteeni ja tarpeeni jotta en huutaisi lapsille (ja sitten pahimmassa tapauksessa kiukuttelen puolisolle tai työkaverille tai kaupan kassalle). Päinvastoin, aito kärsivällisyys löytyy siitä, että kunnioitan sekä omia tarpeitani että lapsen tarpeita. Sillä annan lapselleni myös esimerkkiä siitä, että kaikkien ihmisten tarpeita tulee kunnioittaa.

Opin kiitollisuutta vaikeina hetkinä. Yllättävää kyllä olin jo tietoinen siitä, mutta se on ollut vaikeata, koska ei ole ollut halua olla niissä tilanteissa kiitollinen. Päivittäiset meditaatiot ja erityisesti kuudennen viikon meditaatio, on tuonut sellaisen helppouden ja luonnollisen kiitollisuuden tunteen haastaviin tilanteisiin. -Kurssilainen, kevät 2017

Kuka minä olen

Minä olen Sari Paavilainen, Lupa olla minän opettaja ja vuorovaikutusvalmentaja. Minulla on 20 vuotta pedagogista kokemusta, ja olen kielenopettaja ja vuorovaikutusohjaaja. Minulla on vahva tuntuma sekä kärsivällisyystaitoihin että oppimiseen. Tiedän, millaisilla tavoilla taitoja ja uudenlaista vuorovaikuttamisen tapaa kannattaa harjoitella niin, että se tulee aidoksi osaksi arkea.

Olen itse opetellut itsestä huolehtimista ja kärsivällisyystaitoja suunnilleen siitä asti kun sain tietää odottavani esikoista – siihen asti tyhjän tankin huuruilla painaminen ja tunteiden patoaminen olivat toimineet ihan hyvin, mutta lasten tultua kuvioon kaikki muuttui. Olen mokaillut kärsivällisyyden opettelun kanssa kaikenlaisilla tavoilla, joten minulta riittää myötätuntoa myös siihen, että kaikki ei mene putkeen.

Sari ei oleta mitään, vaan kohtaa kaikki tilanteet uteliaisuudella ja sitten lähtee siitä rakentamaan. Patenttiratkaisujen sijaan tarjoaa mulle sopivia mahdollisia ratkaisuja. – A.T.

Kysymyksiä kurssista? Kysy Facebookissa tai sähköpostilla, tai sitten allaolevan kysymyslomakkeen kautta. <3 Tervetuloa mukaan.

Kärsivällinen kasvattaja 2.0 - seuraava kierros!
Jos haluat sähköpostiisi tiedon, kun seuraava Kärsivällinen kasvattaja 2.0 -kurssi on käynnistymässä, laita nimesi allaolevaan lokeroon. Saat samalla sähköpostiisi Kärsivällisempi aamu -minikurssin, joka auttaa kohti rauhallisempia, miellyttävämpiä aamuja. Liityt myös Lupa olla minä -kirjeen tilaajaksi ja saat viikoittain sähköpostiisi vinkkejä ja tukea kohti kärsivällisempää, hyvinvoivampaa perhearkea.
Sähköpostiosoitteesi on turvassa. <3