Itsestä huolehtiminen

Itsestä huolehtimisen työskentelyt on suunnattu vanhemmille, joilla on monta rautaa tulessa ja oma hyvinvointi jää helposti taka-alalle.

Lapsiperheen arki.

Valtavasti muistettavaa, päätettävää, hoidettavaa, huolehdittavaa. Kaikesta voisi suoriutua vähän vielä paremmin, eikä koskaan tunnu siltä, että tekee riittävästi. Mukavatkin hetket ja inspiroivat jutut uppoavat arjen syövereihin, koska niihin ei ehdi keskittyä.

Kaaoksen taltuttaminen alkaa siitä, että tietää, mistä kaikesta kaaos koostuu. Voi olla valaisevaa huomata, että jos tekisi päivässä kaiken, mitä itseltään odottaa, vuorokaudessa pitäisi olla vähintään 70 tuntia. Seuraava askel on karsia odotukset ja tehtävälista hallittavalle tasolle, jotta vuorokauden tunnit riittävät sekä työhön että vapaa-aikaan.

Jos tekisi päivässä kaiken, mitä itseltään odottaa, vuorokaudessa pitäisi olla vähintään 70 tuntia.

Kaikki tämä on kuitenkin helpommin sanottu kuin tehty. Jos voimat ovat arjessa vähissä, voi olla vaikeaa löytää energiaa ja hereilläoloaikaa kaiken mahdollisen listaamiseen. Usein listalla olevat asiat palvelevat aidosti jotain tarvetta, ja karsiminen on vaikeaa. Pahimmillaan aikataulusta tulee karsittua juuri ne asiat, jotka antoivat tarpeeksi intoa, turvallisuutta tai energiaa jaksaa arkea.

Suorittamaan tottuneelle pelkkä pysähtyminen voi tuntua pelottavalta. Vaikka tietää, että toisinaan ihmiselle tekee hyvää pysähtyä ja levätä, on vaikea muistaa, että sama pätee myös omalla kohdalla.

Ja kuitenkin ainoa kestävä tapa kammeta itsensä kiireen suosta vaatii pysähtymistä. Sitä, että huomaa, miltä itsestä tuntuu ja mitä juuri sillä hetkellä tarvitsee. Huomaa, mitä ajatuksia ja tunteita niiden tarpeiden huomaaminen herättää. Myöntää ylipäänsä tarvitsevansa jotain, edes itselleen. Ilman selittelyjä, kaunisteluja, tai kiertelyjä. Antaa itselleen luvan tarvita sitä, mitä tarvitsee, sillä hetkellä.

Huomaa, miltä itsestä tuntuu ja mitä juuri sillä hetkellä tarvitsee. Huomaa, mitä ajatuksia ja tunteita niiden tarpeiden huomaaminen herättää. Antaa itselleen luvan tarvita sitä, mitä tarvitsee, sillä hetkellä.

Sen jälkeen on hyvä miettiä, millä tavalla saisi itselleen vaikka pienen ripauksen kyseistä tarvetta juuri siinä hetkessä. Turvallisuuden tarvetta voi tuoda lämmin kupillinen teetä, tai pehmeimmät villasukat, tai lempikappale kuulokkeissa. Lepoa voi antaa kolmen minuutin silmien sulkeminen ja meditaation tai klassisen kappaleen kuunteleminen.

Kun omien tarpeiden tankki on täydempi, myös arkea on helpompi jaksaa jäsentää. Kun omien tarpeiden huomaamisesta tekee tavan, tarpeita on myös helpompi ennakoida. Saattaa huomata, että rasittava puuha auttaa minua saamaan arkeeni lisää järjestystä, tai kiinnostavassa hommassa joudun tinkimään luottamuksen tarpeestani. Silloin myös perinteisempien kiireen taltuttajien, karsimisten ja odotusten tinkimisten, ajattelu on vähän helpompaa.

Kurssit ja coaching-sivulta löydät lisätietoa, miten voin auttaa sinua itsestä huolehtimisen harjoittelussa.