Tapahtuu X, ja sitten…

Yksi Vanhemmuuden onnistumisia -sessioiden parhaista puolista oli se, että pääsee oikeasti näkemään, miten paljon vanhemmat tietävät siitä, mikä toimii. Tiedetään, että on hyvä pyytää apua. Tiedetään, että on hyvä huolehtia omista tarpeista. Tiedetään, että kaikkea ei voi hallita, ja rauhallisena kannattaa pysyä.

Usein tieto tai sen puute ei olekaan ongelma, vaan tiedon soveltaminen käytäntöön. Teoriassa joo, tuttuja juttuja, mutta käytäntö onkin jotain ihan muuta.

Mysteeri-X

Mä itse käytän paljon tällaista kysymystä:

Mikä on X, joka kääntää tilanteen oikeaan suuntaan? Kuvitellaan, että on kamala härdelli päällä, sitten tapahtuu X, ja sitten osaat olla rauhallinen ja kärsivällinen, niin mikä on se X?

Tässä on myös mun kanssani tehtävän valmennuksen idea yksinkertaistettuna. Mikä on se härdelli? Mitä sellaista nyt tapahtuu, johon haluaisit muutosta? Entä mikä on se inspiraatio? Millaista haluaisit, että olisi sen härdellin sijaan?

Ja sitten vielä X. Mitkä on ne konkreettiset keinot, joilla juuri sinä pystyt tuomaan itsesi siihen haluamaasi tilaan, oli se sitten rauhallinen tai määrätietoinen tai iloinen tai onnellinen? Mitkä on ne käytännön tasolla tapahtuvat teot, joilla sitä omaa arkea saisi paremmaksi?

Eri ihmisillä toimivat eri asiat. Sen takia ei voi suoraan sanoa, että jos sinulla on näin, niin tee noin. Ihmiset ovat erilaisia – sekä vanhemmat että lapset. Tilanteet ovat erilaisia. Omat X-tekijät selviävät vain kokeilemalla.

X-tekijöitä voivat olla esimerkiksi nämä.

Tunnistan kehossa tunteen merkit, nimeän tunteen ja annan sille luvan olla. Ohimoita kiristää, rintakehää kuumottaa, mua suututtaa nyt näköjään ihan tosi paljon. Mua saa suututtaa.

Puhun luotettavalle ihmiselle, joka osaa kuunnella empaattisesti.

Kirjoitan itselleni näkyville muistilapun, jossa on joku hyödyllinen lause. “Tämä on vain vaihe.” “Nyt on näin.” “Hyvin sä vedät.” Kerrot muistilapun lauseen itsellesi riittävän monta kertaa, että perspektiivi muuttuu.

Hengitän neljään laskien sisään ja kuuteen laskien ulos ainakin viisi kertaa.

Huomaan kymmenen asiaa ympäristöstäni. Tässä on pöytä. Tässä on rukkanen. Tässä on eteisen lattia. Tässä on minun käteni. Tuossa on vesipullo.

Kysyn itseltäni: mitä mä tarvitsen juuri nyt? Keskityn huomaamaan ja hyväksymään kaikki vastaukset, jotka tulevat mieleen.

Valitsen yhden asian, joka tässä tilanteessa on tärkeää ja auttaa tilannetta eteenpäin. Keskityn tekemään sen yhden asian. Jos mulla on verensokeri näin alhaalla, niin mistään ei tule mitään. Syön ensin voileivän/tomaatin/kourallisen pähkinöitä ja ajattelen sitten asiaa uudestaan.

Mitä muita X-tekijöitä keksit? Mikä toimii sinulle? Tai mitä uutta voisit kokeilla? Kerro kommenteissa!

* * *

Tarvitsetko apua X:n löytämisessä? Lupa olla minä -verkkokaupasta löydät Kohti tervettä itsekkyyttä -valmennuspaketit Perus (4×60 min) ja Mini (4×30 min). Neljän kerran valmennuksen jälkeen osaat paremmin kohdata omia tarpeitasi oikeassa arjessa. Kun ostat valmennuspakettisi ennen joulua (23.12.2014 mennessä), saat molempiin paketteihin viidennen valmennussession kaupan päälle!

Haluaisitko enemmän kärsivällisyyttä aamuihisi?
Ilmaiseen Kärsivällisempi aamu -minikurssiin kuuluu 18-sivuinen työkirja ja parin viikon verran sähköposteja, joiden myötä harjoittelet tekemään aamuistasi lempeämpiä, kärsivällisempiä ja mukavampia. Samalla liityt yli tuhannen vanhemmuuden supersankarin seuraan Lupa olla minä -kirjeen tilaajaksi ja saat viikoittain sähköpostiisi inspiraatiota ja vinkkejä itsestä huolehtimiseen, kärsivällisyyteen ja riittävän hyvään vanhemmuuteen. Tervetuloa mukaan. <3