Perjantain pysähtyminen 71: Lappusia

Pysähtymisen keinokokeilut jatkuvat. Tänään asiat loksahtelivat niin, että tein index cardeille (mitähän ne on suomeksi, kortistokortteja?) joka kysymyksestä mind mapin. 

Mulle on luontevaa ajatella mind mappien kautta, ja kortin koko rajaa piirustelua sopivasti. Kaikkea ei tartte kirjoittaa, vaan kun reuna tulee vastaan, niin sit riittää. Pienen muistikirjan sivut tai a5/a6 -koon paperilaput vois toimia kans samalla tavalla. 

Tässä näkyy myös vähän sitä, minkä verran mun tulee ajateltua kahdella kielellä. Blogia kirjoittaessa tsemppaan niin että kirjoitan pääosin suomeksi, mutta tällaisessa aivodumppaus-henkisessä raapustelussa ajatukset tulee paperiin just sillä kielellä millä ne aivoista ensin ehtii. 🙂 

    

Mistä tulen?

  

Frozen-hajoaminen = katsottiin esikoisen kanssa lauantaina Disneyn Frozen, ja se ilmeisesti osui johonkin hermoon, koska itkeskelin leffan alusta loppuun. Lapset halusivat kuunnella Spotifysta myös leffan musiikkia, ja siinäkin vollotin menemään joka kerta kun tuli Do you want to build a snowman tai Let it go. 

Selvästi toi oman itsen löytämisen ja tunteiden hyväksymisen teemat osui, kuinka ollakaan. Varsinkin yhdistettynä etäällä olevan isosiskon kaipuuseen. (Kohta taas vollotan tätä kirjoitellessa. Ei haittaa sekään.) Tammikuussa tuli siis seitsemän vuotta täyteen siitä, kun ainoa isosiskoni kuoli syöpään, ja välillä ikävä hulahtaa pintaan isolla ämpärillä. 

Mutta jotain se tunnereaktio, ja sen kanssa läsnäolo, avasi, koska loppuviikko meni vähemmän väsyneissä tunnelmissa. Kannatti siis. 

Missä olen?

  

Tällä tavalla pysähtymällä sai yllättävän näppärästi näkyviin sen, miten kehon ja tunteiden ja ajatusten tilat vaikuttaa toisiinsa tosi vahvasti. Tunteiden selkeyttäminen ja hyväksyminen selkeyttää ajatuksia ja keventää kehoa, kehon huomioiminen tuo energiaa myös ajatteluun, ja ajatustason teorioiden soveltaminen tunteisiin tuo niitäpintaan hyväksyttäviksi. 

Ainahan ne kytkökset on olemassa, mutta tällä tavalla ne jotenkin näkyy selkeämmin – ja motivoi myös huomioimaan kaikki nämä osa-alueet Mitä kohti -vaiheessa. 

Mitä kohti?

 

Tässä mun kaksikielinen ajattelu taas näkyy, myös vähän rasittavalla tavalla. Power on toisaalta valta ja toisaalta voima ja toisaalta myös energiseen tekemiseen liittyvä verbi (esim. ”to power through”), eikä se oikein suomentamalla kata sitä merkitysten kenttää, jotka mulle siinä ajatuksessa kolahtaa nyt tähän kohtaan. Ja kielenopettajana haluaisin pitää sellaista kielihygieniaa blogissa, että kun kirjoitan suomeksi niin sitten kirjoitan suomeksi. 

Ja toisaalta – koska on mun pysähtyminen, niin voin hyvin valita englanninkielisen ominaisuuden ens viikolle. Siitäs sait, sisäinen perfektionisti, hahaa!

Kun vielä tonne sekaan etsii eri värillä, miten sitä ominaisuutta saisi, niin aika nopeasti niitä keinoja löytyy. Vieläpä joka kohdasta akselilta keho-tunteet-mieli. 

Miltä sun pysähtyminen voisi näyttää? Toimiiko sulle mind mapit noin yleisesti, tai voisiko niitä kokeilla? Kerro kommenteissa!

Haluaisitko enemmän kärsivällisyyttä aamuihisi?
Ilmaiseen Kärsivällisempi aamu -minikurssiin kuuluu 18-sivuinen työkirja ja parin viikon verran sähköposteja, joiden myötä harjoittelet tekemään aamuistasi lempeämpiä, kärsivällisempiä ja mukavampia. Samalla liityt yli tuhannen vanhemmuuden supersankarin seuraan Lupa olla minä -kirjeen tilaajaksi ja saat viikoittain sähköpostiisi inspiraatiota ja vinkkejä itsestä huolehtimiseen, kärsivällisyyteen ja riittävän hyvään vanhemmuuteen. Tervetuloa mukaan. <3