Kolme tapaa kuunnella itseään

Maaliskuu alkoi! Hurraa! Maaliskuun teemana täällä blogissa on oman itsen kuunteleminen ja ajan maasto.

Mulla on tarttunut matkaan monta erilaista harjoitusta, joilla mä kuuntelen itseäni. Tässä niistä kolme.

Mistä tulen, missä olen, mitä kohti?

Tämä on mun Perjantain pysähtymisen ydin.

Mä annan hetken huomiota sille, että mitä mulla pyörii mielessä lähimenneisyydestä: viime yö, tämä aamu, viime viikko, tai joku muu ajanjakso.

  • Miten mun keho on voinut?
  • Miltä musta on tuntunut?
  • Mitä on tapahtunut?
  • Mitä mä olen ajatellut?

Sitten mä kuuntelen itseäni juuri nyt.

Ensin kuuntelen kehoa, jotta pääsen takaisin tähän hetkeen. Onko kylmä, kuuma, sopiva, särky, puristus, jumi, keveys, pehmeys, nälkä, jano, kylläisyys, väsy, levollinen olo? Mikä mun kehossa nappaa heti huomion, ja toisaalta mikä on sillä tavalla perushyvin, että en meinaa edes huomata? Tai mikä on ihan tavallisessa määrin ikävästi, niin että sekin on valunut taustalle?

Sitten mä kuulostelen tunteitani ja ajatuksiani. Millainen tunne mulla on juuri nyt? Kiihtynyt vai rauhallinen, iloinen vai pelokas, surullinen vai määrätietoinen, tai jotain ihan muuta? Mihin ajatuksiin se tunne liittyy? Mitä ajatuksia se tunne herättää?

Sitten mä käännän katseeni ja ajatukseni siihen, että mitä mä haluan tulevaisuudelta: aamupäivältä, työpäivältä, viikolta, vuodelta.

Mä valitsen usein noin viidestä kahdeksaan ominaisuutta, joita mä haluaisin kokea sen ajanjakson aikana. Perjantain pysähtymisissä mä usein pohdin noin teoreettisesti, että miksi ne ominaisuudet on mulle itselleni tärkeitä, mutta kun mä teen tätä harjoitusta arjessa, niin mä kirjoitan ne ominaisuudet listaksi, ja kirjoitan jokaisen viereen, että mitä mä voin tehdä, jotta mä pääsen kiinni niihin ominaisuuksiin. Usein ne on mun todo-listan kohtia: esimerkiksi tämän tekstin kirjoittaminen meni ominaisuuden ”flow” alle. Ja kyllä, kieltämättä, mä koen jonkinsorttista flow’ta tässä näitä juttuja sinulle kirjoittaessani. 🙂

Toisinaan mulla ei ole todo-listassa mitään sellaista hommaa, joka suoraan osuisi johonkin mun kaipaamaan ominaisuuteen, vaan päinvastoin mä toivoisin, että mä saisin tuotua sitä ominaisuutta siihen tehtävään. Tai että mä haluaisin edistyä jossain hommassa X, ja mulle ei ole tullut yhtään sellainen edistymisen vire kun olen aloittanut sitä hommaa aikaisemmin. Tai mun tarttis leipoa kakku, ja periaatteessa olisi kiva ottaa esikoinen siihen mukaan, mutta en ole ihan satavarma, että onko ”ilo” silloin se päällimmäinen ominaisuus siinä projektissa. 😉 Siihen tarkoitukseen on seuraava harjoitus.

Etsi X tietä helppouteen/iloon/edistymiseen

Tämä on juuri niin yksinkertainen juttu kuin miltä se kuulostaa.

Esimerkiksi ennen kuin aloitin tän kirjoittamisen, kuuntelin omaa kehoani ja mieltäni. Huomasin, että tarvitsen alkuun helppoutta, joten tein ennen tätä kirjoitusta harjoituksen ”10 tapaa kohti helppoutta”. Siis päätin etsiä kymmenen tapaa, joilla saan oloni tuntumaan enemmän siltä, miltä haluan sen tuntuvan, ennenkuin siirryn seuraavaan hommaan. Keksin yhden kerrallaan, tein sen, ja sitten kirjoitin sen listaan.

Esimerkkejä:

Mä vaihdoin kirjoituspaikkaa, koska edellisessä paikassa oli mekkalaa
Mä avasin muistikirjan oikeasta kohtaa auki koneen viereen, niin että näen käsin kirjoittamani ajatukset ja muistiinpanot.
Mä siirryin lähemmäs pöytää istumaan, niin että kyynärvarret on tuettuna.
Hartiat on jumissa, mä siirsin konetta vähän lähemmäksi niin että saan pidettyä hartiat paremmassa asennossa.
Kaulaliina tuntui ikävältä kaulassa, otin sen pois kaulasta.
Avasin tiedoston seuraavalle tehtävälle.

Ajatus on siis tämä: näissä olosuhteissa, tässä tilassa ja tilanteessa, tämän todo-listan tai päivärutiinin kanssa, mitkä olisivat luontevia tapoja mulle tuoda lepoa, rauhaa, iloa nyt just tähän hetkeen?

Jos mulla on kärttyiset lapset ja kämppä kuin pommin jäljiltä, niin mitä mä tarvitsen just nyt eniten ja millä pienillä tavoilla mä saisin sitä lisää? Auttaisko, että mä istun hetkeksi alas, vai olisko parempi ensin tyhjentää toi pöytä? Onko mulla kylmä tai kuuma, tarvitsenko mä toisen puseron tai villasukat vai olisiko parempi ottaa joku kerros pois? Mikä olisi helpoin mahdollinen asia tehdä nyt, niin että mulla olisi vähän mukavampi olla?

Tätä voi käyttää myös niin, että aamulla kuulostelee, mitä ominaisuutta tarvitsisin – hassuttelua, yhteyttä johonkuhun, empatiaa, edistymistä, lepoa, energiaa, lempeyttä – ja laittaa sen avainsanana vaikka Post-it -lapulle tai kännykän taustakuvaksi. Sitten aina kun silmät osuvat siihen sanaan, kysyy itseltään: mitä mä voin tehdä juuri nyt, niin että saisin tätä tuotua vähän lisää tähän hetkeen? Tai jos kohdalle osuu joku päätöksentekotilanne, pienikin, niin kysyy itseltään, että mikä vaihtoehto toisi mulle eniten mun tämän päivän ominaisuuttani?

Hengitys

Kuvittele, että sun kehon sisällä, jossain rintakehän ja vatsanpohjan välillä, on näiden kaikkien eri ominaisuuksien lähde. Parasta on, että saat itse päättää, mitä ominaisuutta sieltä milloinkin ammennat.

Jos olet visuaalinen, näe se mielessäsi. Jos olet kehollinen, fiilistele, missä kohtaa kehoasi tunnet sellaisen energian, josta voisit ammentaa eri ominaisuuksia. Jos olet auditiivinen, kuuntele, miltä lähde kuulostaa.

Valitse, mitä ominaisuutta haluaisit kokea enemmän juuri nyt. Hengitä syvä sisäänhengitys, sinne lähteeseen asti.

Kun hengität hitaasti ulos, kuvittele, että uloshengityksen mukana se ominaisuus leviää kehoosi ja ympärillesi. Miltä se näyttää, miltä kuulostaa, miltä tuntuu? Mitä tapahtui ryhdillesi, hartioillesi, ilmeellesi, ajatuksillesi?

Fiilistele ja makustele hetki tämän ominaisuuden kokemusta hengittäen kevyen rauhallisesti sisään ja ulos. Jos tarvitset lisää, ammenna uudestaan: syvä sisäänhengitys ja hidas uloshengitys.

Millä tavoilla sä kuuntelet itseäsi? Jos kokeilit näitä tekniikoita, miten ne toimivat sulle? Kerro kommenteissa!

Haluaisitko enemmän kärsivällisyyttä aamuihisi?
Ilmaiseen Kärsivällisempi aamu -minikurssiin kuuluu 18-sivuinen työkirja ja parin viikon verran sähköposteja, joiden myötä harjoittelet tekemään aamuistasi lempeämpiä, kärsivällisempiä ja mukavampia. Samalla liityt yli tuhannen vanhemmuuden supersankarin seuraan Lupa olla minä -kirjeen tilaajaksi ja saat viikoittain sähköpostiisi inspiraatiota ja vinkkejä itsestä huolehtimiseen, kärsivällisyyteen ja riittävän hyvään vanhemmuuteen. Tervetuloa mukaan. <3