Hyväksymisharjoitus: Lupa Olla Ihanasti

Tällä viikolla pidin Mamaonbis-yhteisölle Facebookissa Hyväksymishaasteen. Viikon jokaisena päivänä harjoittelimme hyväksymistä pienellä käytännön harjoituksella. Tänään haluan jakaa sinulle yhden näistä hyväksymisharjoituksista.

Lupa olla ihanasti

Usein kiinnitämme huomiota niihin asioihin, jotka menevät eri tavalla kuin haluaisimme. Samaan aikaan, tälläkin hetkellä, moni asia on hyvin ja ihanasti.

Hyvien asioiden huomaaminen ja hyväksyminen voi tuoda mukanaan kiitollisuutta ja iloa. Kun huomaamme ne asiat, joissa tarpeemme jo täyttyvät, opetamme samalla aivojamme havaitsemaan niitä herkemmin jatkossakin.

Samalla ihanien asioiden huomaaminen voi nostaa pintaan myös haavoittuvuutta, surua tai ajatuksia siitä, että liian hyvin ei saisi olla. 

Meillä on usein ikäänkuin termostaatti sille, kuinka hyvinvoivia olemme tottuneet olemaan. Jos asiat näyttävätkin yllättäen olevan paremmin kuin termostaatti sallii, löydämme usein helposti tavan sabotoida itseämme ja palauttaa hyvinvoinnin ”sallitulle” tasolle. Tietoinen ihanien asioiden huomaaminen siirtää lempeästi sitä termostaatin yläasetusta ylöspäin, niin että voimme kokea yhä enemmän ihania asioita sabotoimatta itseämme.

Varaa seuraavan harjoituksen tekemiseen viitisen minuuttia. Lue harjoitus ensin kokonaan läpi. Laita sitten ajastin hälyttämään 4-5 minuutin kuluttua. Lue ohjeet yksi kappale kerrallaan, ja keskity tekemään ohjeen mukaisesti muutaman (5+) hengityksen ajan. Sitten avaa silmäsi ja lue seuraava ohje. Jos pääset loppuun asti ennenkuin ajastimesi hälyttää, jatka ihanien muistojen, kokemusten tai suunnitelmien etsimistä ja niihin uppoutumista.

Harjoitus

Sulje silmät, laita käsi sydämelle, ja hengitä muutaman kerran syvään. Mieti mielessäsi kulunutta paria viikkoa. Pyri löytämään muistoistasi ihana, miellyttävä, kiitollinen muisto. Pieni tai iso, työhön tai perheeseen tai arkeen liittyvä. Milloin muistat olleesi iloinen, kiitollinen, onnellinen, tyytyväinen?

Uppoudu muistoon muutaman hengityksen ajaksi. Tunne ilo tai tyytyväisyys kehossa – onko se lämpöä, kuplimista, keveyttä? Anna tunteen laajeta jokaisella hengityksellä, kunnes se ulottuu kehosi joka puolelle.

Siirrä huomiosi tähän hetkeen. Mitä tässä hetkessä on sellaista, mikä on aidosti hyvin? Mistä voit olla kiitollinen, iloinen, ylpeä? Se voi olla taas pieni tai iso asia, arkinen tai merkittävä. Uppoudu siihen asiaan muutaman hengityksen ajaksi. Syvenny tuntemaan kehon viestit ilosta, tyytyväisyydestä, ylpeydestä. Anna taas tunteen laajeta jokaisella hengityksellä, kunnes se ulottuu kehosi joka puolelle.

Kiinnitä nyt huomio tulevaan. Mihin sellaiseen olet ryhtymässä nyt tai myöhemmin, mikä innostaa, ilahduttaa, lohduttaa, rauhoittaa sinua? Syvenny ja uppoudu taas siihen ihanaan tunteeseen, jonka tämä ajatus sinussa herättää. Tunnustele ja huomaa, miltä se tunne tuntuu kehossa. Anna tunteen laajeta jokaisella hengityksellä, kunnes se ulottuu kehosi joka puolelle.

Tälläkin hetkellä moni asia on hyvin. ❤️

Haluaisitko enemmän kärsivällisyyttä aamuihisi?
Ilmaiseen Kärsivällisempi aamu -minikurssiin kuuluu 18-sivuinen työkirja ja parin viikon verran sähköposteja, joiden myötä harjoittelet tekemään aamuistasi lempeämpiä, kärsivällisempiä ja mukavampia. Samalla liityt yli tuhannen vanhemmuuden supersankarin seuraan Lupa olla minä -kirjeen tilaajaksi ja saat viikoittain sähköpostiisi inspiraatiota ja vinkkejä itsestä huolehtimiseen, kärsivällisyyteen ja riittävän hyvään vanhemmuuteen. Tervetuloa mukaan. <3