Ai niin, tämäkin toimii!

Toisinaan saa elämän pyörimään sellaisella hyvällä draivilla, että jaksaa ja on intoa ja asiat tuntuvat mielekkäiltä.

Sitten päälle iskee joku elämänmuutos, tiukempi työrytmi, tai muuten vaan sellainen erityisen paljon tahdonvoimaa vaativa kausi. (Mun tapauksessani normaalisti kevät noin niinkuin vuodenaikana.) Mitä pitemmälle se elämänmuutos kuluu, sitä vähemmän jää energiaa jäljelle muuhun kuin ihan välttämättömään. Ei riitä kapasiteetti (tai näin sitä itselleen uskottelee) syödä fiksusti, nukkua riittävästi, liikkua säännöllisesti, pitää kiinni sellaisista rutiineista, jotka silloin hyvän draivin vaiheessa olivat itsestäänselviä osia elämää.

Vaikka oikeasti usein on niin, että nimenomaan ne rutiinit pitää huolta siitä omasta jaksamisesta ja kapasiteetista. Kun on harkinnut, mitä ostaa kaupasta, ja kaapissa on jotain muutakin kuin suklaata ja eineskarjalanpiirakoita, niin on paljon helpompaa laittaa ja syödä sellaista ruokaa, joka ravitsee ja auttaa jaksamaan. Kun menee illalla ns. ihmisten aikaan nukkumaan sen sijaan, että tekisi vielä tunnin tätä tosi tärkeää juttua (usein, kröhm, ei silti niin tärkeää), niin aamulla jaksaa esimerkiksi miettiä syömisiään tai harkita jopa liikkumistakin. Ja niin edespäin.

Eli oikeastaan voisiko olla, että silloin draivi-hyvä-fiilis -kausina mä jaksan nimenomaan sen takia, että pidän huolta niistä rutiineista? Eikä niin, että silloin mä jaksan pitää kiinni rutiineista, koska on niin hyvä draivi (joka tulee mystisesti jostain ulkopuolelta). Ja sitävastoin jos mulla on sellainen stressin-ja-väsymyksen-musta-aukko -fiilis, niin se johtuu siitä, että mä en ole syystä tai toisesta tullut pitäneeksi itsestäni huolta?

Mitä mä tein silloin, kun oli hyvä fiilis?

Tämä ei ole siis mikään ”jos sulla on masennusta niin ota itseäsi niskasta kiinni vaan ja kyllä se siitä” -teksti. Jos ei ole kapasiteettia, niin ei voi ottaa itseään niskasta kiinni mitenkään kokonaisvaltaisesti. Jos tahdonvoimaa on jäljellä noin kolmeen päätökseen päivässä, niin ei voi edellyttää itseltään (saatika keneltäkään muultakaan) seitsemääkymmentäviittä hyvinvointia edistävää päätöstä.

Tämän tekstin ajatus on enemmänkin se, että jos itsellä on joku kapasiteettia kuluttava elämäntilanne, ja tuntuu että paukut on vähissä, niin saattaa olla hyödyllistä miettiä (yksin tai jonkun kanssa) esimerkiksi tällaisia kysymyksiä:

  • Onko joskus ollut parempi fiilis?
  • Mitä muistan siitä tilanteesta?
  • Mitkä asiat silloin olivat innostavia, palkitsevia, hoitavia, palauttavia? Mitä sellaista mä silloin tein, mikä multa tämänhetkisestä elämäntilanteesta puuttuu?
  • Ja miten mä saisin ehkä niitä ominaisuuksia tuotua tähän mun tilanteeseen, vaikka vähänkin?

Nimittäin jos kapasiteettia riittää kolmeen päätökseen tai tsemppaamiseen, ja yhden niistä käytän johonkin, mikä on aikaisemmin edistänyt mun hyvinvointia ja jaksamista, niin voi olla että huomenna tai ylihuomenna kapasiteettia olisi ehkä vaikka neljään päätökseen. Tai ainakin olen tehnyt jotain sellaista, mikä oli innostavaa ja palkitsevaa.

Helmikuun teema täällä blogissa on ”tee sitä, mikä toimii”. Välillä vain tuppaa unohtumaan, mikä kaikki on joskus toiminut. Tai kuvittelee, että jaksaminen on syy niihin hyviin rutiineihin, kun se on usein myös niiden seurausta. Toivottavasti nuo kysymykset auttavat sua keksimään jonkun vanhan tutun jutun, joka voisi toimia jossain muodossa myös tässä elämäntilanteessa. 🙂 Jos sait jonkun oivalluksen, niin kerro ihmeessä kommenteissa!

Haluaisitko enemmän kärsivällisyyttä aamuihisi?
Ilmaiseen Kärsivällisempi aamu -minikurssiin kuuluu 18-sivuinen työkirja ja viikon verran sähköposteja, joiden myötä harjoittelet tekemään aamuistasi lempeämpiä, kärsivällisempiä ja mukavampia. Samalla liityt yli tuhannen vanhemmuuden supersankarin seuraan Lupa olla minä -kirjeen tilaajaksi ja saat viikoittain sähköpostiisi inspiraatiota ja vinkkejä itsestä huolehtimiseen, kärsivällisyyteen ja riittävän hyvään vanhemmuuteen. Tervetuloa mukaan. <3

Comments

  1. says

    Nukkumisen tärkeyttä ei voi aliarvioida. Joskus kun oikein väsyttää, olen ottanut muutaman päivän kuurin: nukkumaan klo 21 ja 3 hedelmää päivässä.